Kommissorium for DSGH’s Udvalg for Speciallægeuddannelsen Intern Medicin: Gastroenterologi og Hepatologi
Formål
Udvalgets opgave er at vedligeholde og fremme den gastroenterologiske og hepatologiske uddannelse i Danmark. Udvalget skal sikre, at der i Danmark er gastroenterologi og hepatologi på højt internationalt niveau. Udvalget skal medvirke til at definere indholdet i speciallægeuddannelsen
Arbejdsområder
Udvalgets arbejdsområder omfatter:
- Løbende revurdering og opdatering af målbeskrivelsen og porteføljen til speciallægeuddannelsen i Intern Medicin: Gastroenterologi og Hepatologi og sikreformidling heraf til medlemmer og myndigheder
- Sikre en opdateret faglig profil for specialet
- Deltage i planlægning af nationale uddannelsestilbud – hvor det er relevant
- Sikre et nært samarbejde med det af DSGH nedsatte Endoskopiudvalg samt Ultralydsudvalg
- I samarbejde med DSGHs Forskningsudvalg at etablere et kursus i forskningstræning. Kurset skal udbydes til læger i specialets hoveduddannelse samt eventuelt til uddannelsessøgende i tilgrænsende specialer
- Udvalget skal orientere sig om evt. Inspektorrapporter indenfor specialet
Udvalget skal sikre, at der på DSGH’s hjemmeside er:
- Den senest opdaterede version af specialets målbeskrivelse, portefølje og faglige profil
- Tilgængeligt undervisningsmateriale til hoveduddannelseskurserne i gastroenterologi og hepatologi
Udvalget kan nedsætte underudvalg til:
- Løbende vurdering og opdatering af uddannelsesporteføljen i speciallægeuddannelsen
- Vurdering af vores nationale speciallægeuddannelse i relation til andre landes uddannelser
- At planlægge og opdatere de specialespecifikke kurser til speciallægeuddannelsen
- Sammen med forskningsudvalget at implementere og afholde et landsdækkende specialespecifikt forskningstræningskursus
Sammensætning
Udvalget består af op til 10 medlemmer. Det tilstræbes, at udvalgets sammensætning afspejler selskabets medlemskreds. Medlemmerne udpeges af DSGH ved generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen for en 4 årig periode. Genvalg kan finde sted en gang. De postgraduate lektorer i specialet samt hovedkursuslederen er faste medlemmer i udvalget. Der skal være minimum 1 medlem af udvalget som er yngre læge (intro, - HU-forløb eller afdelingslæge) udpeget af bestyrelsen i samarbejder med Y-DSGH. Udvalget konstituerer sig med en formand og sekretær. Formanden skal høres af bestyrelsen for DSGH i uddannelsesspørgsmål og forventes at deltage i bestyrelsens udadrettede aktiviteter, når disse vedrører uddannelse. Formanden kan indkaldes til bestyrelsesmøder i DSGH vedr. relevante spørgsmål for udvalget. Uddannelsesudvalgets formand referer til bestyrelsens kontaktperson.
Rapportering
Udvalget udarbejder en årlig rapport om udvalgets aktiviteter i forbindelse med afholdelse af generalforsamlingen.
Økonomi
Udvalget har ikke selvstændig økonomi. Udgifter til afholdelse af forplejning og rejse i forbindelse med møder afholdes af DSGH
Vedtaget 8. februar .2017
Revideret 3. 0ktober 2018
Bestyrelsens kontaktperson til udvalget er: Annette Dam-Fialla
Fælles Guidelineudvalg for Dansk Selskab for Gastroenterologi og Hepatologi og Dansk Kirurgisk Selskab
Kommissorium:
Guidelineudvalget har ansvar for at etablere nationale kliniske guidelines for håndteringen af udvalgte og afgrænsede kliniske problemstillinger med fælles berøringsflade indenfor specialerne Intern Medicin: Gastroenterologi / Hepatologi og Kirurgi.
Styregruppen
Sammensætning:
Styregruppen er et fælles forum bestående af guidelineudvalget under DKS samt guidelineudvalget under DSGH. Der skal være min. fem medlemmer (mindst to fra hvert af selskaberne DSGH og DKS). Styregruppen bør sammensættes bredt fra hele Danmark, med repræsentanter fra både højt specialiseret afdeling og afdelinger med hovedfunktion.
Specifikke opgaver:
Guidelines skal etableres ud fra evidensbaseret viden om klinisk håndtering eller med afsæt i bedste kliniske praksis baseret på den foreliggende litteratur og ekspertviden. Guidelines finder deres endelige form under diskussion på workshops i forbindelse med DSGHs og DKS’ årsmøder Arbejdsformen er mindre arbejdsgrupper, der fremlægger forslag til konsensusbeslutning om guidelinen.
Kompetence:
- Alle kan fremsende forslag om emner for nye guidelines samt til revision af gamle guidelines til formanden for guidelineudvalget
- Styregruppen prioriterer mellem de fremsatte forslag til nye eller revision af eksisterende guidelines.
- Styregruppen udarbejder på baggrund heraf programmet for næste møde (årsmøde?).
- Styregruppen er ansvarlig for afvikling af de årlige guidelinemøder.
- Styregruppen er ansvarlig for udarbejdelse af skabeloner til guidelines og fastsætter tidsfrister.
- Styregruppen vurderer på basis af tilbagemelding fra arbejdsgrupperne hvilke guidelines, der bør revideres eller fjernes fra selskabernes hjemmesider, hvilket annonceres sammen med nye emner.
- Såfremt en given arbejdsgruppes medlemmer ikke længere er aktive, er det Styregruppens ansvar, at ikke tidssvarende guidelines fjernes eller revideres.
Rapportering:
Referat fra Styregruppemøder lægges på selskabernes hjemmesider (DSGH og DKS).
Økonomi:
Udgifter til rejser, fortæring samt frihed dækkes som udgangspunkt af pågældendes ansættelsessted. I det omfang der ikke kan opnås dækning ad den vej dækker selskaberne for deres egne medlemmer forbindelse med fremlæggelse af guidelines på DSGH’ årsmøde dækker DSGH transportudgifter til tovholder, ”djævlens advokater” og de medlemmer som er aktive ved denne session.
Arbejdsgrupper
Sammensætning:
Arbejdsgruppens tovholder, der skal være speciallæge udpeges af styregruppen. Tovholder er ansvarlig for at arbejdsgruppen sammensættes efter gældende praksis. Arbejdsgruppens sammensætning skal forelægges styregruppen. Arbejdsgrupperne skal bestå̊ af min. 5 personer. Gruppen skal bestå̊ af min. to speciallæger og to yngre læger i hoveduddannelsesforløb. Der skal være repræsentation fra relevante specialer (Intern Medicin: Gastroenterologi & Hepatologi/Kirurgi og fra andre relevante fagområder). Arbejdsgrupperne bør være bredt geografisk repræsenteret, med medlemmer fra afdelinger med hovedfunktion og regions/højtspecialiseret funktion. I arbejdsgruppen for Guidelines vedr. højtspecialiserede funktioner bør afdelinger der varetager den højtspecialiserede behandling være repræsenteret. Hvor det er relevant, bør arbejdsgruppen suppleres med repræsentanter fra speciallægepraksis. Hvor det er relevant, bør arbejdsgruppen suppleres med repræsentanter fra andre specialer efter aftale med det respektive specialebærende videnskabelige selskab.
Specifikke opgaver:
Arbejdsgruppens tovholder sørger for at arbejdsgruppens medlemmer, leverer de aftalte afsnit af guideline til de aftalte tidsfrister. Tovholder kan foreslå ændringer, for at ensrette indhold og begreber.
Tovholder fremsender et udkast til guideline til styregruppen, som behandler guidelinen, og planlægger præsentationen inklusiv udpegning af opponenter på årsmøderne.
Arbejdsgruppen reviderer guidelines efter indstilling fra hhv. DSGHs og DKS’ årsmøder. Ændringsforslaget lægges på selskabernes hjemmesider i en måned. Er der ikke modtaget væsentlige indvendinger til styregruppe eller arbejdsgruppens formand betragtes guideline som godkendt.
Hvis der efter indstilling fra årsmøderne skønnes behov for større revision af en guideline, skal den behandles igen på næste årsmøde.
Guidelines lægges efter godkendelse på DSGHs og DKS’ hjemmesider. Den enkelte guideline bør vurderes mhp. revision senest efter 3 år eller på et hvilket som helst tidspunkt, hvis afgørende ny viden inden for emnet skulle fremkomme. Er der kun behov for mindre ændringer kan arbejdsgruppens tovholder selv udarbejde ændringsforslag, eller uddelegere opgaven til et andet medlem af arbejdsgruppen, men disse bør fremsendes til godkendelse i hele gruppen. I tilfælde af behov for en omfattende revision påhviler opgaven hele arbejdsgruppen, eller der kan nedsættes ny arbejdsgruppe. Den reviderede guideline lægges på selskabernes hjemmesider med henblik på fremlæggelse ved næste guidelinemøde? Eller er det årsmøde? i henhold til tidsplan. Det enkelte medlem af en arbejdsgruppe (forfatter) overdrager ophavsretten til den godkendte guideline til DSGH og DKS ved at underskrive et aftaledokument. I aftaledokumentet er beskyttelsen af den enkelte forfatters rettigheder præciseret.
Involvering af industrien:
Anbefalingerne i en guideline skal være uafhængig af industrien, og der må ikke indhentes industribetalt finansiering til afholdelse af møder mm. Ved udfærdigelse af patientinformation er det tilladt at søge hjælp hos professionelle indenfor kommunikations-branchen med hjælp til sproglig udformning, layout og tryk. I den forbindelse kan der søges sponsorat til dækning af udgifter. Det forudsættes at indholdet fortsat er uafhængigt heraf, samt, at der ikke fremgår firma navn eller lignende af det endelige materiale. Eventuelle sponsorater vil offentliggøres på DSGH/DKS hjemmeside
Godkendt DSGH/DKS: 5. april 2018
Bestyrelsens kontaktperson til udvalget er: Annette Dam-Fialla
Kommissorium for DSGH’s forskningsudvalg
Formål:
Udvalgets opgave er at fremme og formidle gastroenterologisk og hepatologisk forskning i Danmark.
Arbejdsområder
- Udvalgets arbejdsområde omfatter videnskabelig rådgivning af medlemmer, afdelinger og institutioner.
- Udvalget kan tage opgaver op med relation til forskning indenfor gastroenterologi og hepatologi efter henstilling fra bestyrelsen, af egen drift, eller efter henvendelse fra medlemmer, afdelinger eller myndigheder.
- Der er mulighed for ad hoc underudvalg
- Der udarbejdes en årlig rapport om udvalgets aktiviteter i forbindelse med afholdelse af generalforsamling.
- Rapportering til autoriteterne (f.eks. SST) sker via bestyrelsen
- Initiativtager til forskningsmøder i DGSH-regi, herunder et årligt forskningsmøde hvert efterår
- Planlagte forskningsmøder (dato, sted, program) foreligges bestyrelsen i god tid (3 mdr) således at aktiviteten kan afstemmes med anden mødeaktivitet i DSGH
- Ansvar for opdatering af hjemmesiden påhviler udvalgets formand
Sammensætning
- Udvalget består af 5 medlemmer, som er medlemmer af DSGH, og der tilstræbes en bred videnskabelig profil blandt udvalgets medlemmer. Mindst 1 medlem bør være yngre læge. Medlemmerne udpeges af DSGH´s bestyrelse for en 4 årig periode. Et genvalg kan finde sted. Udvalget konstituerer sig med en formand og sekretær.
- DSGH´s bestyrelse udpeger en kontaktperson til udvalget
- Kontaktpersonen inviteres til udvalgets møder og modtager mødereferater
Rapportering
- Udvalget rapporterer årligt til bestyrelsen
- Formanden for udvalget kan, på bestyrelsens foranledning, inviteres til ordinære bestyrelsesmøder vedr. relevante spørgsmål for udvalget
Økonomi
- Udvalget har ikke selvstændig økonomi. Udgifter til afholdelse af forplejning og rejse i forbindelse med møder afholdes af DSGH
- Der skal ved al aktivitet der indebærer udgifter/indtægter foreligge et detaljeret budget som skal godkendes af bestyrelsen inden bindende aftaler indgås.
- Ved sponsoreret aktivitet skal ENLI’s regler for sponsorater overholdes og godkendes af bestyrelsen
Godkendt DSGH 03.10.2018
Bestyrelsens kontaktperson til udvalget er: Henning Glerup
Kommissorium for Fælles Endoskopiudvalg under DSGH og DKS
Kommissorium
Formål:
Endoskopiudvalget har ansvar for rådgivning, udvikling og undervisning vedrørende endoskopisk aktiviteter.
Arbejdsområde:
- at foretage en overordnet planlægning af postgraduat undervisning i gastrointestinal endoskopi
- at rådgive DSGH og DKS bestyrelser i spørgsmål vedrørende gastrointestinal endoskopi
- ved behov at udgive ’rekommandationer’ eller ’oversigter’ over relevante gastrointestinale endoskopiske emner
- at deltage i ad hoc arbejde i andre udvalg, som beskæftiger sig med endoskopisk relaterede problemstillinger
- at deltage på ESGE generalforsamling (DSGH er medlem af ESGE, formanden for DSGH har 1 stemme på ESGE-GF)
Basal kursus i gastrointestinal endoskopi
Endoskopiudvalget afholder ud fra efterspørgsel, ”Basal kursus i gastrointestinal endoskopi” ca. 1 gang årligt. Kurset er et teoretisk kursus med live-demonstration. Det er tværfagligt og kan søges af alle. Der opkræves en kursusafgift og kurset støttes vanligvis af industrien efter gældende regler.
Sundhedsstyrelsens kursus ”Gastrointestinal endoskopi”
Endoskopiudvalget varetager afholdelsen af Sundhedsstyrelsens kursus ”Gastrointestinal endoskopi”, som er et af flere obligatoriske kurser i specialistuddannelsen i medicin og kirurgi. Det er DSGH og DKS hovedkursusledere, som har det overordnede driftsansvar.
Andre kurser
Endoskopiudvalget kan med tilsagn fra bestyrelsen, afholde andre kurser i gastrointestinal endoskopi.
Hjemmesider
Endoskopiudvalget har, på DSGH og DKS-hjemmeside, ansvaret for at holde informationerne vedr. udvalget opdaterede.
Sammensætning:
Endoskopiudvalget består af 4 medlemmer (2 medicinere og 2 kirurger) som udpeges for en periode af 4 år. Genudpegning kan finde sted en gang. Når udvalget skal have nye medlemmer eller genudpeges, indstiller udvalget medicinere til godkendelse af bestyrelsen for DSGH og kirurger til godkendelse af bestyrelsen for DKS, for DKS vedkommende efterfulgt af valg ved DKS generalforsamling.
To af udvalgets medlemmer (1 mediciner og 1 kirurg) indstilles som medlem af SADE styret for en periode på 3 år, genudpegning kan finde sted én gang. Indstillingen forelægges respektive bestyrelser. Udvalget konstituerer sig med en formand og en sekretær/kasserer. Udvalgets formand indkaldes ad hoc til DSGH og DKS bestyrelsesmøder, men har ikke stemmeret. Et medlem af hhv. DSGH og DKS bestyrelse er kontaktperson til udvalget. Kontaktpersonerne inviteres til udvalgets møder.
Rapportering:
Der udarbejdes årligt en skriftlig rapport om udvalgets aktiviteter, som sendes til DSGH og DKS bestyrelse. Rapporten præsenteres ved de ordinære generalforsamlinger i DSGH og DKS.
Udvalget kan referere direkte til Udvalget for speciallægeuddannelse vedrørende speciallægeuddannelsen, når dette vurderes relevant.
Økonomi:
Økonomi vedr. Sundhedsstyrelsens kursus ”Gastrointestinal endoskopi” varetages i samarbejde med hovedkursuslederne og er ikke en del af DSGH/DKS. Endoskopiudvalget har ikke selvstændig økonomi, men udarbejder årligt separat regnskab, der revisionsmæssigt er en del af DSGH ́s regnskab. Regnskabet skal forelægges DSGH og DKS. Evt. underskud dækkes af begge selskaber med 50 % til hvert selskab, ligesom et større overskud fordeles mellem selskaberne ligeledes med 50 % til hver. Udgifter til rejser, fortæring og frihed dækkes som udgangspunkt af pågældendes ansættelsessted. I det omfang der ikke kan opnås dækning ad den vej dækker selskaberne for deres egne medlemmer.
Vedtaget November 2011
Revideret april 2013
Gennemgået DSGH uden ændringer: august 2018
Bestyrelsens kontaktperson til udvalget er: Klaus Theede
Kommissorium for DSGH’s Ultralyd udvalg
Kommissorium
Formål
Udvalget har til opgave at etablere og vedligeholde rådgivning, udvikling og uddannelse af ultralyd (UL) målrettet specialet gastroenterologi og hepatologi på internationalt niveau
Mål det 1. år
- Revision af kommissoriet
- Udfærdige et dokument med visioner og konkrete planer om hvordan UL skal anvendes i klinikken
- Kvantificering af behov for apparatur
- Konkretisering af hvordan dette kan implimenteres
- Oplæg til bestyrelsen samt aftale om møde
Arbejdsområder i øvrigt
- Fastlægge hvilke former for UL der skal udføres af speciallæger, herunder omfang (organer), kompetenceniveauer og tekniske modaliteter
- Udvikle standarder for udførelse, beskrivelse og evaluering
- Udfærdige rekommandationer for oplæring, vedligeholdelse og kompetencevurdering
- Vurdere behov for national og international certificering herunder CEEakkreditering
- Planlægge uddannelsesaktiviteter i samarbejde med uddannelsesudvalget
- Udfærdige anbefalinger til implementeringsstrategi
- Udfærdige ændringsforslag til målbeskrivelse vedrørende UL i hoveduddannelsen
- Bidrage og vejlede vedrørende forskning i gastroenterologisk og hepatologisk UL
- Opbygge samarbejde med relevante udvalg og specialer, f.eks DSGHs uddannelsesudvalg og endoskopiudvalg samt DUDS og DKS
- Rådgive de enkelte afdelinger vedrørende apparatur, opstart og uddannelse i gastroenterologisk og hepatologisk UL
Sammensætning
- Udvalget består af max. 6 medlemmer, hvoraf et også er medlem af uddannelsesudvalget, udpeget af DSGH. Udpeges for en periode af 4 år. Genudpegning kan finde sted
- Medlemmer skal omfatte: 1 YL, 1 medlem af uddannelsesudvalget, 1 fra hver uddannelsesregion (Nord, Syd, Øst)
- Der fordres erfaring med ultralyd samt tilstræbes bred geografisk repræsentation DSGH udpeger formand
- UL-udvalgets formand referer til DSGHs kontaktperson
Rapportering
- Der udarbejdes en årlig rapport om udvalgets aktiviteter i forbindelse med afholdelse af generalforsamling
- Ultralydsudvalget har, på DSGHs hjemmeside, ansvaret for at holde informationerne vedr. udvalget opdaterede
- Formand for udvalget kan på bestyrelsens foranledning inviteres til ordinære bestyrelsesmøder vedr. relevante spørgsmål for udvalget
Økonomi
- Udvalget har ikke selvstændig økonomi. Udgifter til afholdelse af forplejning og rejse i forbindelse med møder afholdes af DSGH
- Udgifter til specifikke uddannelsesaktiviteter drøftes med DSGH
Godkendt 06.01.2016
Bestyrelsens kontaktperson til udvalget er: Peter Holland-Fischer
Kommissorium for DSGH’s DRG udvalg
Kommissorium (PDF) |
Formål
- Udvalgets opgave er at rådgive vedrørende DRG anliggender. Udvalget skal sikre at DRG grupperinger og takster passende modsvarer ydelser i sygehussektoren. Udvalget skal medvirke til at ændringer i DRG grupperinger og takster er fyldestgørende og entydige før implementeringen.
Arbejdsområder
- Besvare henvendelser vedrørende DRG og SKS-koder fra Sundhedsstyrelsen og Indenrigsministeriet samt andre offentlige organer og læger
- Forestå udarbejdelse af forslag vedrørende ændringer i DRG gruppering, DRG takster og SKS-koder samt efterfølgende gennemgang, godkendelse og opfølgning af foretagne revisioner
- Udvalget kan foretage henvendelser til Sundhedsstyrelsen og Indenrigsministeriet ved uhensigtsmæssigheder i DRG samt oprettelse af nye SKS-koder
- Der er mulighed for ad hoc under-udvalg
- Udvalget skal holde bestyrelsen for DSGH underrettet om sine aktiviteter
- Ansvar for opdatering af hjemmesiden påhviler udvalgets formand i samarbejde med bestyrelsens kontaktperson
Sammensætning
- Udvalget består af 4-5 medlemmer af DSGH og der tilstræbes en bred profil blandt udvalgets medlemmer
- Medlemmerne udpeges af DSGHs bestyrelse for en 4-årig periode. Et genvalg kan finde sted. Udvalget konstituerer sig med en formand og sekretær
- Formanden skal høres af bestyrelsen for DSGH i DRG-spørgsmål og skal deltage i bestyrelsens udadrettede aktiviteter når disse vedrører DRG
- Formanden modtager indkaldelser til bestyrelsesmøder i DSGH og har mødeog taleret, men ingen stemmeret til bestyrelsesmøder i DSGH.
- DSGH udpeger en kontaktperson til udvalget. Kontaktpersonen inviteres til udvalgets møder og modtager referat
Rapportering
- Der udarbejdes en årlig rapport om udvalgets aktiviteter i forbindelse med afholdelse af generalforsamling
- Formanden for udvalget kan, på bestyrelsens foranledning, inviteres til ordinære DSGH bestyrelsesmøder vedr. relevante spørgsmål for udvalget
Økonomi
- Udvalget har ikke selvstændig økonomi.
- Udgifterne til afholdelse af rejse og forplejning i forbindelse med møder afholdes af DSGH
- Der skal ved al aktivitet der indebærer udgifter/indtægter foreligge et budget som skal godkendes af bestyrelsen inden bindende aftaler indgås.
Kommissorium godkendt: 03.oktober 2018
Bestyrelsens kontaktperson til udvalget er: Ebbe Langholz
Kommissorium for udvalg for yngre Gastroenterologer og Hepatologer i DSGH (Y-DSGH)
Kommissorium
Formål
At støtte og gennemføre arrangementer indenfor uddannelse og sociale aktiviteter, rettet mod læger og medicinstuderende med ønske om specialisering i Gastroenterologi og Hepatologi. Man kan således deltage i udvalgets aktiviteter indtil man har opnået speciallægeanerkendelse.
Arbejdsområder
- Gennemføre fagrelevante møder, kurser og symposier rettet mod yngre kollegaer, herunder mulighed for præsentation af egen forskning.
- Formidle relevant information om bl.a. kongresser, møder, kurser og legater.
- Afholde eller formidle sociale aktiviteter.
- Formidle information, kontakt og vejledning indenfor speciale og karrierer valg.
- I samarbejde med DSGHs bestyrelse udpege repræsentant til DSGHs udvalg for speciallægeuddannelse
- Ansvar for opdatering af Y-DSGHs fane på hjemmesiden påhviler udvalgets formand.
- Y-DSGH er ansvarlige for hvilke medlemmer og hvilke opslag der findes på de platforme som Y-DSGH står for.
Sammensætning
- 4-6 yngre læger (mulighed for medlemskab af udvalget ophører 12 mdr. efter speciallægeanerkendelse). Der skal sikres geografisk balance.
- Medlemmerne udpeges af DSGH’s bestyrelse, efter forslag fra gruppen, for en 4- årig periode. Et genvalg kan finde sted. Udvalget konstituerer sig med en formand.
- DSGHs bestyrelse udpeger en kontaktperson til udvalget.
- Kontakpersonen modtager dagsorden og referat og kan deltage i udvalgets møder.
Rapportering
- Der udarbejdes en årsberetning om udvalgets aktiviteter i forbindelse med afholdelse af generalforsamling.
- Formanden kan på bestyrelsens foranledning, inviteres til ordinære bestyrelsesmøder vedr. relevante spørgsmål for udvalget.
Økonomi
- Y-DSGH har ikke selvstændig økonomi. Bestyrelsen fastlægger rammerne for udgift pådragende virksomhed.
- Budget til udvalgets arrangement skal forelægges og godkendes af DSGHs bestyrelsen inden bindende aftaler indgås.
Godkendt 19.06.2015.
Revideret 03.10.2018
Bestyrelsens kontaktperson til udvalget er: Lone Madsen
Kommissorium for DSGH’s årsmødeudvalg
Formål
Udvalgets opgave er at planlægge og afholde et årligt møde med relevante emner indenfor DSGHs speciale områder.
Arbejdsområder
Udvalgets arbejdsområder omfatter:
- Valg af emner samt foredragsholdere
- Sikre præsentation af nationale forskningsresultater med bred geografisk fordeling
- Annoncere frister for indsendelse af abstracts, og information om præsentation af udvalgte abstracts senest 3 uger før årsmødet
- Annoncere kriterier for valg af postere til hhv poster - og foredragskonkurrence på hjemmesiden
- Planlægning af afholdelse af årsmødet, som et to-dagsmøde fredag-lørdag sv.t 1. weekend i september
- Ansvar for opdatering af hjemmesiden vedrørende årsmødeprogram påhviler udvalgets formand
- Løbende udarbejdelse af en logbog til de kommende medlemmer af udvalget
Sammensætning
- Udvalget består af 4-6 medlemmer udpeget af DSGH
- 1 medlem af udvalget skal også være medlem af guidelineudvalget
- 1 medlem skal også være medlem af forskningsudvalget
- DSGHs bestyrelse sikrer en kontinuerlig udskiftning
- Det tilstræbes, at udvalgets sammensætning afspejler selskabets medlemskreds
- Udvalget konstituerer sig med en formand der også fungerer som sekretær
- DSGHs bestyrelse udpeger en kontaktperson til udvalget
- Kontaktpersonen inviteres til udvalgets møder og modtager mødets referat.
Økonomi
Årsmødeudvalget har ikke en selvstændig økonomi, men aflægger regnskab for indtægter (medlemmernes andel) og udgifter (lokaleleje, forplejning og honoreringsgaver til underviserne mm.) til DSGH
DSGHs bestyrelse og Årsmødeudvalget fastsætter prisen for deltagelse til årsmødet samt DSGHs bidrag til hvert medlem afhængig af dennes position (uddannelsessøgende, speciallæge, medicinstuderende, andre). DSGH stiller underskudsgaranti efter aftale.
Budgettet for årsmødet skal godkendes af bestyrelsen inden 15. maj samme år”
Der skal ved al aktivitet (fx udvalgsmøder etc.) der indebærer udgifter/indtægter foreligge et budget som skal godkendes af bestyrelsen inden bindende aftaler indgås.
Godkendt 01.dec.2014
Revideret og godkendt: 03.10. 2018
Bestyrelsens kontaktperson til udvalget er: Peter Holand-Fischer